Mindfulness in tijden van tegenslag


Met veerkracht omgaan met tegenslag

Als je wordt geconfronteerd met tegenslag levert dit stress op. Stress is een gezonde reactie, want je lichaam wordt gemobiliseerd om tot actie over te gaan: vechten, vluchten of bevriezen. Soms kunnen we iets aan de situatie veranderen en soms ook niet.

We kunnen ons ook verliezen in ingesleten reactiepatronen, die de stressreactie onnodig lang aanvuren. Bijvoorbeeld door het in gedachten blijven herhalen wat er gebeurt en waarom dit niet zou mogen gebeuren. Dit tast onze veerkracht aan.

Alles gaat voorbij

Het besef dat alles in beweging is helpt in het omgaan met tegenslag. Ook deze situatie gaat voorbij. Dit besef kan je een bepaalde kalmte of gelijkmoedigheid geven in een situatie die niet loopt zoals je wilt. Je leert meebewegen met wat er gebeurt en dit versterkt je veerkracht.

Meer lezen?

Mindfulnessbeoefening helpt bij het doorbreken van ingesleten patronen die leiden tot een ongezonde stressreactie. In het boek Mindfulness in tijden van tegenslag komen de volgende thema's aan bod:

  • Informatie over stress en mindfulness.

  • Het belang van contact houden met je lichaam.

  • Het verbreden van je aandacht, zodat je niet totaal in beslag wordt genomen door de problemen die er zijn.

  • Gedachten die niet helpend werken minder serieus nemen.

  • Het verschil tussen verzet tegen de omstandigheden en erkenning van de omstandigheden zoals ze zijn.

  • Het onderkennen waar je nu behoefte aan hebt.

  • Het toestaan van pijnlijke emoties.

  • Het openstaan voor plezierige ervaringen.

  • Geestelijk groeien door tegenslag.

Bestel het boek bij Boom uitgevers Amsterdam >>