Emoties, het perspectief telt

Emoties zijn belangrijk maar soms kun je erin gevangen raken. Boosheid, verdriet of angst blijven dan langer bestaan dan nodig. Je geest gaat met je aan de haal en je blijft hangen in dezelfde gedachten. Hieronder een korte oefening om een emotie af te wikkelen.

Monique Hulsbergen
  1. Erken eerst welke emoties op dit moment een rol speelt. Besef dat een emotie altijd een boodschap in zich draagt, het geeft namelijk aan dat er iets speelt dat aandacht nodig heeft. Hieronder staat boosheid maar dit kun je vervangen door de emotie die op dit moment aan de orde is.

  2. Zeg nu in jezelf (of hardop als je alleen bent): 'Ik ben boos' en neem een halve minuut tijd om dit te ervaren.

  3. Zeg nu in jezelf: 'Ik voel boosheid' en neem een halve minuut om te ervaren wat dit met je doet. Mogelijk voel je een kleine verschuiving omdat het perspectief iets verschuift.

  4. Zeg nu in jezelf: 'Ik ben me bewust dat ik boosheid voel' en neem weer een halve minuut om te ervaren wat dit met je doet. Opnieuw is er een kleine verschuiving in perspectief.

  5. En zeg tenslotte: 'Boosheid is welkom'. Neem even de tijd om deze erkenning te ervaren.

  6. Ga dan nog eens na welke boodschap een rol speelde die de emotie heeft getriggerd. Bij boosheid bijvoorbeeld is het mogelijk dat iemand over een grens is gegaan of dat er een belangrijke behoefte niet is vervuld. Doe er iets mee als dit mogelijk is.