Geestelijke gezondheid in tijden van crisis

Nu we op grote schaal worden geconfronteerd met onzekerheid door het Coronavirus is zorg voor mentale gezondheid minstens zo belangrijk als zorg voor fysieke gezondheid.

De organisatie 'Mental Health Europe' beschrijft acht manieren om geestelijk gezond te blijven. Hierbij de link naar de bron van onderstaande informatie >>


1. Laat je informeren door betrouwbare bronnen en je niet meevoeren door wilde verhalen. Nieuws vanuit onbetrouwbare bronnen en verkeerde informatie geeft onnodige stress.

2. Begrens de hoeveelheid tijd die je besteedt aan het lezen van nieuws. Te veel blootstelling aan informatie leidt tot een toename van angst en stress die dan misschien niet goed te hanteren is.

3. Zorg goed voor jezelf. Focus je op de dingen waar je controle over hebt en niet op de zaken waar je geen controle over hebt. Je hebt controle over bijvoorbeeld je persoonlijke hygiëne, voeding, slaap, ontspanning en een dagstructuur. Neem de tijd voor ontspanning en plezier.

4. Houd contact met anderen en zorg voor anderen binnen de grenzen die er nu zijn. Het onderhouden van sociale contacten verlaagt stress.

5. Richt je ook op positieve verhalen, zoals mensen die zijn hersteld van het virus. Een gevoel van hoop verlaagt stress. Overigens leiden gevoelens van dankbaarheid ook tot minder stress. Zo kun je dankbaar zijn voor de mensen die nu in de zorg werken en een omgeving creëren om zieke mensen te helpen.

6. Erken je gevoelens van onzekerheid en angst. Als je deze gevoelens onderdrukt, vergroot dit juist de stress. Het is een normale reactie op een extreme situatie om je onzeker te voelen. Er zijn vele manieren om met deze gevoelens om te gaan, zoals van je afschrijven, met anderen praten, iets creatiefs doen, meditatie- of ontspanningsoefeningen doen, enzovoorts.

7. Praat met kinderen over het Corona-virus, beantwoord hun vragen, stel ze gerust. Erken ook hun gevoelens van angst. Het is normaal om van slag te zijn.

8. Zoek professionele hulp als dit nodig is.


Voor meditatie- en ontspanningsoefeningen klik hier >>