Mindfulness in tijden van voorspoed

4 Nov 2017

Genieten van wat er is

 

Veel mensen beginnen met het beoefenen van mindfulness vanuit de wens om om te gaan met stress of tegenslag. Als je mindfulness beoefent, zul je bijna als vanzelf meer openstaan voor plezierige ervaringen. Dit komt omdat je vanuit een ontspannen, alerte houding steeds meer dingen in je omgeving gaat opmerken.

 

Dit effect kun je versterken

Ten eerste is het belangrijk te beseffen dat alles in beweging is en voorbijgaat. Plezierige, neutrale en onplezierige ervaringen wisselen elkaar af.

We zijn het niet gewend om plezierige ervaringen bewust toe te staan. In het Engels wordt het bewust toestaan van plezierige ervaringen savouring of taking in the good genoemd, oftewel: het proeven van de kwaliteit van de ervaring. Je kunt leren om mindful te worden van plezierige ervaringen door onderstaande oefening te doen zodra er iets plezierigs gebeurt.

 

Oefening

  • Merk op waar je blij van wordt: bijvoorbeeld het zien of ruiken van een roos die in bloei staat, dankbaarheid voor iets of naar iemand, het horen van muziek, de lichtval door de bomen of wat dan ook.

  • Pauzeer en neem de tijd om te ervaren wat er gebeurt.

  • Wat voel je in je lichaam? Wat gebeurt er rond je hartstreek? Hoe is je adem? Wat voel je in je gezicht, rond je ogen en mond?

  • Sta de ervaring toe, ervaar het goede. Geniet ervan.

  • Vervolg je bezigheden en besef dat het leven deze goede momenten geeft. Geef jezelf toestemming om hier vaker bij stil te staan.

 

 

 

Please reload